Lochem 2014

De volgende wedstrijd voor de Nederlandse competitie stond 6 dagen na het weekend van Brande al weer op het programma. Gelukkig hadden we na Brande geen schade maar toch was er genoeg te doen in de werkplaats om het lek boven water te krijgen. Na van alles nagemeten en gecontroleerd te hebben waarbij we zelf een nostalgische schakelaar van de oude gele Woody op de trekker terug hebben gemonteerd (da werkt tenminste altijd was Ron zijn uitspraak) waren we er klaar voor om met het complete team richting Lochem te vertrekken.

Na een ritje van 2 uur met nog een pittige regenbui rond Utrecht arriveerde we zaterdag middag in droog en warm Lochem. We moesten pas na de pauze rijden maar vanwege de dreigende regen werden de klassen voor de pauze met floating finish gereden wat inhoud dat iedere trekker maar 1 pull hoeft te doen. Ook onze klasse werd op deze manier verreden waarbij we voor de nieuwe Keep moving Orange sleepwagen stonden.

Helaas verliep voor ons de run niet goed. De balans in de combinatie sleepwagen / trekker was van de start af zo slecht en bleef verslechteren dat op een gegeven moment zo’n beetje alle 4 de wielen tegelijk van de grond kwamen. Zie onderstaand filmpje:
http://youtu.be/5VHH4ERaGgY?t=3m29s
Nu hebben wij het geluk dat we een chauffeur hebben met 27 jaar ervaring welke er om bekend staat dat deze wat er ook gebeurd het gas er op houd. Echter als de wielen van de grond zijn worden er zeer hoge toerentallen gehaald door het brommertje van de Woody wat niet echt in één zin samen gaat met “heel houden”, om hierna over de klappen welke de aandrijflijn moet verwerken als de wielen terug op de grond komen maar te zwijgen. Dus nam Ron de beslissing om rond de 66 meter het gas dicht te trekken om verdere schade te voorkomen. Dit had tot resultaat een teleurstellende afstand van 66 meter en een 9e plaats van de 12 deelnemers. Echter zoals een uitspraak van een bekende voetballer luidt: “ieder nadeel heeft zijn voordeel” want we hebben nog wel een trekker welke hopelijk niet al teveel schade heeft opgelopen van deze run waardoor enkele team leden toch enigszins vakantie kunnen houden komende 2 weken.
Het bijzondere feit dat Ron van het gas afging lied zelfs Erik van Oosterhout welke al jaren in de tractorpulling actief is en o.a. de wedstrijden tussen de runs door voorziet met zijn enthousiast en uitgebreide commentaar niet ongemoeid. Hierom mocht Kees nog even duidelijk door de microfoon aan het publiek verklaren welk legendarisch feit hier had plaatsgevonden.

Na onze klasse hebben we nog de supperstocks gekeken. Helaas verliep het hier de Deense deelnemer welke met zijn trekker “Rabbit Gone Mad” een demo verreed minder goed. Omdat ik weet dat ook vele mensen uit onze omgeving de verslagen op onze site lezen wil ik jullie onderstaand spectaculair fimpje dan ook niet onthouden: http://youtu.be/myRJkTJwfKo. Natuurlijk is dit zeer treurig voor dit team en deze prachtige trekker echter ook dit is het risico van tractorpulling.

Komende weken gaan we nog wel enkele onderdelen uit elkaar halen en controleren. Over 2 weken rijden we met enkele andere deelnemers uit de Nederlandse competitie een Demo in het Belgische Zele.

Update 2014

Na een schandalige periode van geen verslagen op de site dan toch onderstaand de verslagen van het seizoen 2014 tot nu toe. Al bij al op sportief vlak een niet zo denderend seizoen tot nu toe. Echter ondanks de tegenvallende sportieve prestaties hebben we er al een aantal heel gezellige wedstrijden en buitenlandavonturen opzitten waarvan onderstaand de verslagen.

Kijk voor meer info ook eens op ons Youtube kanaal waar we vaak on-board filmpjes plaatsen:

http://www.youtube.com/user/woodywoodpeckertp

Brande 2014

Na 2 weken intensief sleutelen is de Woody weer gereed om te rijden in het Deense Brande. We zijn hier op vrijdag ochtend vroeg naar toe vertrokken om eerst in de avond bij een Nederlandse boer welke naar Denemarken is geëmigreerd en hier een melkvee bedrijf runt te barbecueën en een klein feestje te bouwen. Na deze gezellige en goed verzorgde avond waarvoor we de familie Oppers hartelijk willen danken zijn we op zaterdag ochtend naar het wedstrijdterrein vertrokken. Hier hadden we een vrije dag omdat we pas op zondag ochtend moesten rijden. Brande is een nieuw terrein waar de baan van Herning waar vorig jaar nog de wedstrijd is gereden naartoe is verplaatst. De Deense organisatie heeft dit echter goed opgepakt want zowel het terrein in zijn geheel als de 2 banen liggen er netjes bij.
Zondag ochtend was dus na een korte zaterdag nacht het moment dat we aan mochten haken. We stonden als 11e op de startlijst dus konden mooi even kijken hoe de andere deelnemers het deden. Op een baan waar veel grip in zat en met een straffe sleepwagen afstelling wisten er 4 deelnemers naar de finale te rijden. Helaas zaten wij daar niet bij want wederom stopte de Woody er meer rond de 86 meter. Ook was de balans in de machine niet optimaal. Deze 86 meters waren goed voor een 9e plaats. We hebben hierna nog een mooie pro-stock klasse gekeken en zijn daarna op huis aan vertrokken waar we nog de laatste onderdelen welke we nog niet open hebben gehad na te kijken om te zien waar het probleem van het wegvallen van het vermogen zit en te hopen dit te vinden voor de volgende wedstrijd komende zaterdag in Lochem.

Putten 2014

Op strand nulde bij putten wordt voor de 2,5 ton ook altijd een gecombineerde eurocup wedstrijd verreden. Ook dit is een mooie locatie met 2 banen en altijd veel publiek. We moesten in onze klasse als 5e starten. Normaal geen proeftrek echter doordat we voor de blauwe keep moving wagen moesten rijden werd dit voor ons wel een proeftrek want combinatie van 2,5 ton, een baan waar je slecht weg komt en de blauwe kar is niet goed. Dit komt omdat de keep moving een relatief zware sleepwagen is die je moeilijk weg krijgt en de 2,5 ton wegende trekkers hier eigenlijk te licht voor zijn. Voor onze trekpoging is er nog eens gewicht verwijderd uit de gewichten bak waardoor onze run weer een proeftrek werd. Dit is gedaan omdat de runs van de deelnemers voor ons niet goed verliepen en er geen full-pulls werden gereden.
Ook de Woody kwam heel beroerd weg en kreeg de eerste 30 meter geen grip. Hierna echter wel om te stoppen rond de 96 meter. Na onze run bleek echter dat nu de blauwe sleepwagen defect was waardoor gewisseld werd naar de nieuwe oranje sleepwagen en iedereen opnieuw mocht rijden. Helaas zat dit er voor ons niet in omdat de motor niet lekker meer liep. Hierdoor zijn we als laatste geëindigd in zowel de Nederlandse als Europese competitie was heel zuur is natuurlijk. We hebben nu 2 weken om de Woody na te kijken en gereed te maken voor de volgende wedstrijd in Brande Denemarken.

Eext 2014

Zaterdag ochtend vroeg vertrokken richting het Drentse Eext voor de volgende wedstrijd voor de Nederlandse competitie. Hier mochten we als eerste klasse rijden en kwamen we tot 90 meter en 3 centimeter dit was goed voor de 7e plaats. We zijn echter wel blij dat alles in het blok is gebleven en nog heel is na de schade uit hoeven. Na onze klasse nog even de superstocks gekeken maar omdat er bij de start van de 3,5 ton warm water uit de lucht begon te vallen zijn we op huis aan vertrokken na toch al een weekje met weinig slaap uren.

Hoeven 2014

Dit is een B divisie wedstrijd bij ons in de buurt waar we een demo mochten rijden in de 2,5 ton. Op een stralende zondag middag hebben we aangehaakt in hoeven. De eerste run ging goed en met een goede balans richting de full-pull lijn. De 2e run ging in het begin ook goed echter bij de 80 meter ineens witte rook uit de uitlaten. Normaal is er witte rook als er een nieuwe paus is gekozen maar als er uit de Woody witte rook komt dan kun je beter denken dat is niet goed. Na controle van het filter zag het er zeker niet goed uit want dit zat vol met stukjes metaal. Hierom direct zondag avond toen het Nederlands elftal om 6 uur moest spelen tegen Mexico in de werkplaats aan de gang gegaan om te kijken waar dit vandaan kwam en nog belangrijker of we dit gerepareerd krijgen voor de volgende wedstrijd in Eext de zaterdag er op. Hieruit bleek dat er een zuiger gesmolten was maar nog erger dat het filter door het vele materiaal dat er in zat gescheurd was waardoor heel het blok vol met dit fijne spul zat. Hierom heel de week iedere avond bezig geweest met blok demonteren, alles schoonmaken nieuwe zuiger er in en alles weer dicht bouwen zodat de trekker vrijdag avond weer liep en we klaar waren voor Eext.

Made 2014

Onze thuiswedstrijd het powerweekend Made stond weer voor de deur. Deze wedstrijd verdeeld over 3 dagen is voor ons toch wel de wedstrijd van het jaar o.a. door de vele bekenden, vrienden, relaties en familie welke komen kijken en omdat we hier zowel rijden voor de Nederlandse als de Europese competitie. Na stik leuke maar vooral korte zaterdag nacht was het zondag tijd voor de wedstrijd. We hadden hier ook nog de proeftrek wat wij normaal niet zo op prijs tellen maar omdat we de laatste tijd flink wat problemen hebben om de trekker goed te laten lopen komt dat nu eigenlijk niet slecht uit om een soort van generale repetitie te hebben waarin je je nog een foutje kunt veroorloven. Tevens bestaat dan zeker de mogelijkheid om 3 keer te rijden voor het publiek wat we dan toch het liefste ons thuispubliek gunnen.
De proeftrek is voor de sleepwagen bemanning de kans om de sleepwagen goed af te stellen. Voor de trekker welke de proeftrek heeft geld de regel dat deze na de trek moet beslissen of deze terug komt of niet, echter besluit de sleepwagen bemanning om de sleepwagen zwaarder te zetten dan moet je altijd 6 plekken later terug komen.
Ik had zelf het idee van als Ron hem nu net met een goede over de 100 meter weg zet hebben we eigenlijk de beste situatie. De kans is dan klein dat de sleepwagen zwaarder wordt gezet en we hoeven dan maar 2 keer te rijden wat beter is voor de olie en het materiaal. Deze gedachte kwam ook precies uit want in de proeftrek reden we 100 meter en 16 centimeter welke goed was voor een finale plaats als de sleepwagen niet verzet zou worden en dit gebeurde ook niet. In de finale kwamen we tot 85 meter en 11 centimeter welke goed was voor een 5e plek Europees en een 3e plaats in de nationale competitie. Al bij al waren we hier zeer tevreden mee en hebben we met z’n allen er een leuk weekend van gemaakt.

Oudenhoorn 2014

Na een weekje sleutelen was het tijd om naar het zuid Hollandse Oudenhoorn te gaan voor de wedstrijd daar. Hier mochten we als eerste klasse voor de nieuwe in Amerika gebouwde sleepwagen de Keep Moving Orange staan. Ook de Amerikaanse bouwer van de sleepwagen was er bij om te begeleiden in de afstelling er van. Het afstellen van een sleepwagen op een baan en per klasse is geen sinecure en vaak een kwestie van gevoel en inzicht om een voor het publiek mooie en spannende wedstrijd weg te zetten. In de eerste plaats willen we dat er zo’n 4 tot 5 trekkers in de finale (pull-off) komen. Hiervoor is in het seizoen 2013 binnen de Nederlandse competitie de regel ingevoerd dat de beste 4 welke tussen de 100 en 110 meter eindigen in de finale komen. Kom je over de 110 meter dat zit je automatisch in de finale. Bij Europese wedstrijden geld nog het oude systeem dat indien je over de 100 meter bent je in de finale zit. Dit laatste maakt het afstellen van de sleepwagen dan ook moeilijker. Voor ons als trekkers is ook de pandruk belangrijk. Dit is de druk die de sleepvoet op de baan heeft bij start van de run (simpel gezegd hoeveel gewicht er al voorop de sleepvoet ligt bij de start). Is dit teveel dan kun je geen snelheid maken in het eerste stuk van de baan, is dit te weinig dan kun je ook geen snelheid maken omdat de trekker dan niet in de ketting gaat hangen en je geen grip krijgt waardoor de trekker kan beginnen te bokken. Ook hierbij is dus een kwestie van inschatten van baan omstandigheden om het juiste gewicht op de sleepvoet te bepalen.
Ook in Oudenhoorn reed de Woody niet super. Ook hier was bij de 73 meter het vermogen uit de motor waardoor de run hier eindigde. Ook dit is helaas tractor pulling een probleem tegen komen wat we helaas niet gevonden krijgen. We gaan echter gewoon verder zoeken tot we deze wel hebben gevonden.

Didam 2014

Op een warme en drukkende maandag ochtend zijn we richting het Gelderse Didam vertrokken. We hadden wel iets gevonden aan de Woody wat we snel konden repareren en moesten maar afwachten of dit zou werken zodat het probleem uit Bernay niet terug kwam. In Didam aangekomen even de woody uitgeladen, wat gedronken en we waren om 11 uur aan de beurt om als 1e klasse aan te haken. Wij mochten als 5e starten en hadden het probleem helaas niet gevonden want nu was het na net 30 meter al prijs (of juist niet) en viel de Woody uit wat bijna gegarandeerd stond voor een laatste plaats en dat is niet leuk.. Echter net voordat we moesten rijden zagen we al een hele zwarte donkere wolk aankomen. We zijn dan ook na de run direct richting de vrachtwagen gesleept daar de woody in de trailer gezet en hier zelf ook maar in blijven staan omdat de sluizen boven ons werden geopend. Na deze mega bui waarna het ook weer goed opklaarde was de vraag wat gaan we met de klasse doen want na ons had Toine de Jong met zijn de Jong special nog gereden waarmee de helft van de klasse had gereden. De baan wordt bij een regenbui altijd afgedekt met zijl om te voorkomen dat deze te nat wordt. Echter door de hevige regenval zijn er toch natte plekken in de baan ontstaan welke er uit gehaald diende te worden wat betekend dat de baan opnieuw geprepareerd diende te worden om deze weer goed te maken. Het blijft echter geen wedstrijd als er op 2 verschillende baancondities wordt gereden en hierom is besloten om de gehele klasse te neutraliseren wat betekend dat deze wedstrijd niet meer meetelt voor de punten in de competitie. Je zult begrijpen dat wij hier niet heel erg rouwig om waren gezien onze prestatie.

Bernay 2014

De 2e eurocup wedstrijd van het seizoen in het Franse Bernay. Persoonlijk vind ik dit altijd een hele mooie wedstrijd op een goede locatie waarbij er gekozen is voor 1 baan met hiernaast 2 heuvels voor het publiek. Dit geeft een compact geheel en met 2 volgepakte heuvels met enthousiaste mensen levert dit een goede atmosfeer op.
Wij mochten in de avond als 1e euro cup klasse starten. Hiervoor werd de baan nog even netjes open gehaald en vlak gelegd waarna het spektakel kon beginnen. We mochten als laatste in de klasse aanhaken dus konden mooi zien hoe het juist wel of niet moest. Al bij al was het een baan met veel grip en de Woody ging dan ook perfect van start en vloog zowaar richting de 100 meter. Echter bij de 90 meter stopte deze helaas er ineens mee. Hij bleef nog wel lopen echter het is net of iemand het gas dicht zette en Ron kan dat nooit zijn geweest want die heeft wat er ook gebeurd maar 1 stand. We stopte dan ook op 96 meter en 20 centimeters welke goed waren voor een 8e plaats. Dit was toch wel heel zuur maar ja dat is nu eenmaal het nadeel van een mechanische sport. Na ons spektakel in de 2,5 ton de andere classes gekeken onder het genot van een paar kouwe … (we zullen geen reclame maken), en na een korte nacht op zondag weer naar huis vertrokken. Hij doet het gelukkig nog wel want de dag er op, op maandag 2e pinksterdag konden we weer naar Didam.